Šta je potrebno za otvaranje računa u banci? Osnovni zahtevi

U današnje vreme, sve veći broj ljudi u Srbiji odlučuje da otvori bankovni račun kako bi lakše upravljao svojim finansijama. Procedura otvaranja računa može izgledati složeno, ali je zapravo prilično jednostavna kada imate pravu informaciju i dokumentaciju. U ovom članku ćemo se baviti osnovnim zahtevima za otvaranje računa u banci, kao i procedurama i potrebnim dokumentima kako biste bez problema otvorili svoj račun.

Osnovni uslovi za početak zavise od toga da li otvarate račun kao fizičko lice ili kao pravno lice. Za fizička lica, potrebna je samo važeća lična karta ili pasoš. Ponekad je potrebno popuniti formular za otvaranje računa koji dobijate u banci. Važno je napomenuti da je otvaranje računa za fizička lica uglavnom besplatno, dok održavanje računa iznosi 0,99 EUR mesečno.

Za pravna lica, proces je nešto složeniji. Potrebna je dodatna dokumentacija kao što je potvrda o registraciji kompanije, statut o osnivanju, original potvrda o PIB-u, fotokopija lične karte osnivača, pečat kompanije, kao i overen obrazac koji potvrđuje zastupništvo. Otvaranje računa za pravna lica omogućava korišćenje dodatnih usluga kao što su izdavanje čekova, kreditne kartice i vođenje deviznih računa, sve u zavisnosti od odobrenja banke.

Ukoliko želite da račun otvorite online, neke banke kao što su OTP Banka, NLB Komercijalna banka i ProCredit Banka nude ovu uslugu. Time se proces značajno pojednostavljuje jer možete kompletirati sve potrebne zahteve i dostaviti dokumentaciju elektronskim putem. Međutim, druge banke mogu zahtevati lični dolazak u poslovnicu kako bi potvrdili vaš identitet i priloženu dokumentaciju.

Osim ličnih dokumenata, potrebna dokumentacija za otvaranje računa može uključivati i potvrdu o stanju vašeg postojećeg računa, kao i izjavu da nemate otvorene račune u drugim bankama u Srbiji. Posebna pažnja posvećuje se finansijskoj pismenosti korisnika kako bi se osiguralo da su korisnici upoznati sa svim opcijama koje banka nudi, kao i njihovom suštinom i uslovima korišćenja.

U slučaju gubitka, krađe ili neovlašćenog korišćenja dokumentacije vezane za platni račun, korisnici mogu kontaktirati besplatnu telefonsku liniju banke ili podneti prijavu u najbližoj poslovnici. Banke imaju odgovarajuće procedure za ovakve situacije kako bi osigurale bezbednost vaših sredstava i podataka.

Ukoliko želite da otvorite račun u najpovoljnijim uslovima, savetujemo vam da se unapred detaljno informišete o različitim opcijama različitih banaka. Takođe, preporučuje se da unapred sakupite svu potrebnu dokumentaciju kako bi proces bio što brži i efikasniji. Finansijska pismenost je ključna komponenta uspešnog upravljanja ličnim finansijama i bankovni računi su jedna od osnovnih komponenti toga.

Osnovna dokumentacija za otvaranje računa u banci

Prilikom otvaranja računa u banci, neophodna dokumentacija može varirati u zavisnosti od vrste klijenta i računa koji se otvara. Glavna dokumentacija je podeljena na lične dokumente, dodatne dokumente za pravna lica i dokumente potrebne za online otvaranje računa.

Lična dokumenta

Lična dokumenta su neophodna za otvaranje računa kako za fizička lica, tako i za pravna lica. Ova dokumentacija uključuje:

  • Ličnu kartu ili pasoš

Dodatna dokumentacija za pravna lica

Pravna lica moraju priložiti dodatnu dokumentaciju koja potvrđuje registraciju i poslovanje kompanije. Ova dokumentacija može uključivati:

  • Statut kompanije
  • Potvrda o registraciji
  • PIB (Poreski identifikacioni broj)

Online otvaranje računa

Uvođenje online bankarstva i elektronskog bankarstva omogućilo je otvaranje računa bez odlaska u banku. Online otvaranje računa je moguće u bankama kao što su OTP Banka, NLB Komercijalna banka i ProCredit Banka. Prednosti online bankarstva uključuju brzinu i jednostavnost procesa, omogućavajući klijentima da završe sve potrebne formalnosti iz udobnosti svoga doma.

Pogodnosti elektronskog bankarstva obuhvataju:

  • Besplatno mobilno i elektronsko bankarstvo
  • Mogućnost dobijanja platnih kartica
  • Opcije dozvoljenog prekoračenja računa
  • Besplatne transakcije tokom trajanja ugovora
Banke Online mogućnost Osnovne usluge
OTP Banka Da Mobilno i elektronsko bankarstvo bez naknade
NLB Komercijalna banka Da Besplatne transakcije i besplatne usluge promene platnog računa
ProCredit Banka Da Fleksibilni paketi za preduzetnike i pravna lica

Šta je potrebno za otvaranje računa u banci?

Pri otvaranju računa u banci, najpre je važno razmotriti koju vrstu računa želite da otvorite, jer banke nude različite opcije kao što su tekući računi, žiro računi, devizni računi, računi oročenog depozita, namenski računi i nerezidentni računi. Na primer, tekući računi su idealni za svakodnevne transakcije, dok su devizni računi korisni za one koji često realizuju međunarodne finansijske transakcije. Svaka vrsta računa ima svoje specifične karakteristike i ciljevi.

U Srbiji, otvaranje računa može se obaviti i online kod nekih banaka poput OTP Banke, NLB Komercijalne Banke, ProCredit i UniCredit Banke. Ovo vam omogućava da bez potrebe za fizičkim posetama poslovnicama otvorite račune, što je posebno korisno za zauzete pojedince i preduzetnike. Online ekspozitura kod tih banaka obično radi radnim danima od 08:00 do 18:00 časova, te subotom od 09:00 do 13:00 časova.

Da biste otvorili račun u banci, potrebno je prikupiti osnovnu dokumentaciju. Za fizička lica rezidente, to podrazumeva važeću ličnu kartu i potvrdu o prebivalištu ne stariju od tri meseca. Za nerezidente, potrebna je fotokopija identifikacionog dokumenta overena u nadležnoj instituciji iz zemlje prebivališta. Maloljetna lica moraju imati prisutnost roditelja ili staratelja sa rodnim listom deteta, svojom ličnom kartom i adekvatnom potvrdom o prebivalištu.

Za pravna lica, dodatno je potrebno priložiti registracioni sertifikat kompanije, statut, originalni poreski identifikacioni sertifikat, kopiju lične karte osnivača i pečat kompanije. Različite banke nude prilagođene pakete za poslovne korisnike poput Erste Banke, Poštanske Štedionice i UniCredit Banke.